Vanaf 21 april is het zover. Vanaf die datum rolt Google een zeer ingrijpende update van hun algoritmen uit om niet-mobielvriendelijke websites aan te pakken in de zoekresultaten op smartphones. In Amerika is deze update inmiddels bekend als 'Mobilegeddon'.
Het is Google nu echt menens in de strijd tegen websites die niet geschikt zijn voor mobiel.
Websites die geschikt zijn voor smartphones krijgen een label naast hun link in de zoekresultaten. Google wijst smartphonegebruikers zodoende op websites met een goede mobiele gebruikerservaring. Bij die gelegenheid gaf Google ook aan dat mobielvriendelijkheid in de toekomst een ranking signal zou worden.
Zelf kondigt Google de update aan op hun Webmaster Central Blog:
"Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices."
Test je website op mobielvriendelijkheid
Een pagina is volgens Google mobielvriendelijk als die aan de volgende voorwaarden voldoet:
- Geen gebruik van software die niet gebruikelijk is op smartphones, zoals Flash.
- De tekst is leesbaar zonder zoomen.
- De content past in z'n geheel op het scherm, zodat de bezoeker niet horizontaal hoeft te scrollen.
- Knoppen en linkjes staan ver genoeg uit elkaar, zodat de juiste met een vinger kan worden geklikt.
Als je zeker wilt zijn dat jouw pagina aan deze criteria voldoet, controleer die dan met de mobielvriendelijke test van Google. Is je website volgens de mobielvriendelijke test van Google geschikt voor mobiel? Dan heb je niks te vrezen van mobilegeddon.
Responsive web design is overigens de aanpak die Google aanbeveelt. Kies je voor responsive web design? Lees dan zeker ons eerdere nieuwsbericht om een responsive design te realiseren.
Op termijn onvermijdelijk
Eigenlijk kan geen enkel zichzelf respecterende organisatie vandaag meer zonder een responsive website. Dus als de website van jouw bedrijf nu nog niet responsive is, is die investering hoe dan ook op (korte) termijn onvermijdelijk. Hoe eerder je dit realiseert, hoe eerder je er profijt van hebt.
Ook jouw website geschikt laten maken voor smartphones?
Wil je de website van jouw organisatie nog voor 21 april geschikt maken voor smartphones? Neem dan nu contact met ons op om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.